The Return of the Seagal

Már több, mint egy éve írtam A rossz hírű aikido című blogbejegyzésemet, ami több, mint száz interakciót generált a Facebookon, és kiindulópontja lett az Aikido Másképp kezdeményezésnek is. A blogban szenteltem néhány nem éppen pozitív gondolatot Steven Seagalnak is, aki a nyolcvanas és kilencvenes években rengeteget tett az aikido növekedéséért, mára azonban számos olyan történet fűződik a nevéhez, ami miatt az ismertsége inkább árt, mint használ az aikido népszerűségének.

Én személyesen olyan szinten nem kedveltem Seagalt, hogy amikor egy külföldi harcművész ismerősöm felvetette, hogy megvannak a kapcsolatai ahhoz, hogy szervezhessünk egy Steven Seagal szemináriumot Magyarországon, nem kellett sokat gondolkoznom ahhoz, hogy nemet mondjak – pedig olyan szemináriumot szervezni, ami biztosan telt házas, ritka lehetőség.

Éppen ezért nagyon meglepődtem, hogy az egyik kedvenc harcművész youtuberem, Jesse Enkamp legújabb videójában Steven Seagallal találkozik. Jesse számomra pont Steven Seagal antitézise. Az az őszinte lelkesedés, alázat, önkritika és komoly munka, ami a videói mögött van, teljesen szembenáll azzal a képpel, ami Seagalról kialakult bennem – a mindenhez IS értő harcművészisten, aki mindig úgy beszél, mintha a saját akciófilmjeiben élne, annak ellenére, hogy számos olyan történet kering róla, amik kétségbe vonják a saját állításait.

Ennek tükrében nagyon kíváncsi voltam, hogy mi sül ki ebből a találkozóból. És a végeredmény nagyon meglepett. Nekem igen nagyot nőtt a szememben Steven Seagal, sose gondoltam volna, hogy a közel hetven éves akciósztár-harcművész ennyi valós tudással rendelkezik. A videó két részes, mindkettőt érdemes végignézni.

Az első videó
A második videó

Persze azt is meg kell itt említenem, hogy vannak könnyen cáfolható állítások a videóban, elsősorban a narrációban, és Steven Seagal is tesz néha meredek kijelentéseket, de én komolyan arra számítottam, hogy csak ez fog menni végig.

Ami különösen tetszett, hogy Seagalt még sosem láttam önmagához képest ennyire szerénynek. A videó végén Bruce Leeről is szó esik, ahol azt mondja, Leenek olyan yokogerije (oldalsó rúgás) volt, ami messze az ő szintje felett van, és amilyen neki sose volt, sose lesz, és sose lehetett volna.

Az is nagyon érdekes volt, hogy a technikai elemek, amiket érintenek a videóban, nagyrészt értelmesek, és Seagal jól demonstrálja őket. Az különösen tetszett, amikor mind a karatebajnok Jesset és a profi MMAs öccsét, Olivert megkéri, hogy álljon ellen bizonyos mozdulatoknak, és úgy is könnyedén megy neki.

Számomra a legizgalmasabb kétségkívül az volt, amikor Steven Seagal ütéseinek erejét megérezve Jesse rákérdez, hogy mit edz az erőgeneráláshoz, mire ő azt feleli, hogy gyakorlás, gyakorlás és meditáció, majd mond egy idézetet az egyik mesterétől, ami így szól:

“Az igazi harcművészet olyan, mint a villám: az ég és föld energiájának tetőpontja, és a robbanás, amikor találkoznak.”

Ez egy nagyon szép Ég-Föld-Ember referencia. Ueshiba Morihei így fogalmazta meg, hogy mi az az aiki: „Az aiki két ki – melyek egymással ellentétes erők – egyensúlyba hozása önmagadban. Ezt legkönnyebben az Ég-Föld-Ember segítségével lehet kifejezni.” És az, hogy Seagal ezt az idézetet pont az erőgenerálással kapcsolatos kérdésre hozta fel, sokat jelent. Ha kíváncsiak vagytok rá, hogy miért, olvassátok el ezt a blogomat, illetve gyertek el a következő Aikido Másképp szemináriumra, ahol mindig átvesszük ennek az erőgenerálási módszernek az alapjait.

2 Replies to “The Return of the Seagal”

Leave a comment